Kontakta oss: info@sjoboflyg.se

Berlin – EDAY

Destination Berlin

Berlin är värd flera resor. Höstarna är fina med varma dagar och milda kvällar. Berlin Maraton helgen i slutet av september är ett utmärkt tillfälle att besöka Berlin. Folkfest och glad stämning. Massor av historia där förintelse monumentet, Topographie des Terrors och Checkpoint Charlie är självklara platser att besöka.

Tempelhof, Alexanderplatz, TV-tornet, Kreutzberg och de guidade turistbåtarna/bussarna är kanske mer positiva mål och väl värda att lägga tid på. Man hinner inte med allt på en helg så planera att resa ner flera gånger istället för att flänga runt på allt under ett besök.

Det ärr enkelt att nå Berlin via Strausberg (EDAY) där flygningen tar 1h40m. Flygplatsen tar väl hand om besökare och möter upp med bil vid flygplanet för vidare transport till S-Bahnstationen efter ett kort besök i terminalbyggnaden. Vid terminalen kan ni köpa tågbiljetter till självkostnadspris så ni slipper strula med biljettköp vid tågstationen. Kom ihåg att stämpla tågbiljetten innan ni kliver ombord på tåget som tar er till Alexanderplatz på 45 minuter. Transporten från flygplatsen är gratis men om man föredrar att gå så tar det 15 minuter att gå 1 kilometer till stationen.

Planering

Tyskland är generellt ett lätt land att flyga VFR i. Informationsfrekvenserna är lättillgängliga och hjälpsamma, luftrummet är till stora delar klass E, vilket för VFR inte kräver någon klarering, med undantag för kontrollzoner (CTR) som är klass D och kräver klarering.

Då Jeppessen slutat att sälja sina papperskartor ”VFR-GPS” så återstår antingen Tysklands egna VFR-kartor alternativt ICAO kartor. ICAO kartorna kan du köpa via pilotshop.se alternativt Hangar 11-29 på Sturup, som även säljer de tyska kartorna. För den tekniskt vana piloten rekommenderar vi elektroniska kartor, du har dem då alltid med dig och de är även konstant uppdaterade. Ett alternativt för iPad och Android surfplattor och telefoner är SkyDemon.

ATS- och driftfärdplan

Precis som hemma i Sverige ska brytpunkterna inte vara längre från varandra än 30 minuters flygning, men till skillnad från en nationell flygning kommer du passera en FIR-gräns till Bremen FIR. Denna passage behöver specificeras i ATS färdplanen.

En rekommenderad rutt är ESMI – BAKLI – MASOR – RENKI – EDAY. Rutten har brytpunkt BAKLI placerad på FIR-gränserna vilket underlättar planeringen och tidsuppskattningen för FIR passagen.

eday

Eftersom det är en internationell flygning så måste du lämna in en ATS-färdplan.

Vilka FIR du flyger igenom och vilken tid du planerar att passera gränsen ska anges i ATS färdplanen under fält 18 övriga upplysningar med koden ”EET/” när du flyger VFR. I den föreslagna rutten blir det EET/EDWW0030  – Bremen FIR efter 30 minuters flygning där vi tagit hänsyn till lite motvind på vägen ner.

Exempel på ATS-färdplan

edayats

Under flygningen ner till Berlin kommer du att prata med, i ordning

  • Sweden Control 133.800MHz
  • Bremen Information, 125.100MHz från BAKLI fram till EDAY
  • Strausberg info, 123,050MHz för AFIS

Strax efter du når fastlandet i Tyskland bör du lyssna på Peenemunde EDCP på 122.475MHz då du kommer passera precis väster om flygfältet.

Väder och NOTAM

Bestäm dina personliga minima innan flygningen och håll dig till dem, flygningen ska vara rolig och vara ett positivt minne!

Kontrollera vädret dagen innan flygningen för att se väderläget kring södra Sverige och norra Tyskland, så du har en uppfattning kring vad som är på väg. På morgonen innan avfärd så gör en sista kontroll och skriv ut TAF (och NOTAM) så du har detta med dig.

TAF och NOTAM hittar du enklast via Norska IPPC – https://www.ippc.no/ippc/aerodromes.jsp. Ett tips är att även ta med Kastrup (EKCH), Berlin Tegel (EDDT) och Sturup (ESMS) för väderbriefing.

Eftersom en TAF endast avser terminalområdet runt en flygplats är det viktigt att se väderläget för hela området. Den polska vädertjänsten har en interaktiv karta som täcker in hela vägen från Sövde till Berlin. Om du vill se hela Europa så rekommenderas denna karta från MetOffice. Glöm inte att verifiera datumstämpeln på kartan, du vill inte planera med gammal information.

Flygplatsinformation

På vår klubbdator har vi installerat Jeppesens kartprogramvara. Där hittar du den senaste flygplatskartan, skriv ut den och ta med den.

Strausbergs flygplats har en webbsida med information på engelska, http://www.flugplatz-strausberg.de

Viktiga papper

Verifiera innan du åker att följande är med och att det är giltigt

  • Luftvärdighetsbevis
  • Försäkringspapper
  • Radiolicens
  • Miljöbevis
  • Giltigt certifikat
  • Giltig språkbehörighet (engelska)
  • Giltigt medicinskt intyg

Praktiska råd

Genomförande av flygning

Flygningen till Berlin (eller Lübeck) är inte olik en flygning till Göteborg (samma sträcka), förutom att radiokommunikationen kommer vara på engelska. Precis som i Sverige så gäller det att

  • Klarering krävs i Malmö TMA. Kontakta Sweden Control i god tid.
  • Berlins TMA ligger ovanför Strausberg men det är goda marginaler, men om du flyger in i Berlin TMA behöver du klarering. Det finns egentligen ingen anledning att planera för det, men bra att hålla ögon och öron öppna för Bremen info kommer säkert uppmärksamma dig på klass C luftrummet. I övrigt finns inga luftrum som kräver klarering på vägen ner till Berlin när du väl lämnat Malmö TMA bakom dig.
  • Eftersom Strausberg är en AFIS flygplats (öppet torn) så kommer din färdplan automatiskt att avslutas när du landar och aktiveras när du startar hemresan. Om du är osäker kan du verifiera med tornet att färdplanen är avslutad.
  • I Tyskland är det tidvis mycket trafik så glöm inte att titta ut (se och bli sedd!).
  • Glöm inte flytvästar!

Flygplatsen

På flygplatsen så parkerar du efter tornets anvisningar. Tänk på att taxa försiktigt, en taxiväg går nära staketet som markerar flygplatsgränsen så var uppmärksam på väg till parkeringen! Efter att du parkerat och lämnat flygplanet så kommer normalt en bil och plockar upp er, annars kan ni gå in till terminalbyggnaden. Landningsavgift och parkering över en helg är ca 25 euro.

Innan ni åker in till stadskärnan så ska du kontakta briefing i huvudterminalen precis vid incheckningen för att verifiera om de vill ha betalt landningsavgift direkt. De kommer att vilja ha betalt när ni åker hem, men det ger er en möjlighet att få information om öppettider och köpa biljetter till S-Bahn (självkostnadspris på en handfull Euro som betalas tillsammans med landningsavgiften när ni lämnar).

In till stadskärnan

S-Bahn stationen är 1 kilometer från flygplatsterminalen och tåget tar 45 minuter in till centrum (Alexanderplatz). När ni ska tillbaka så ska ni åka till Strausberg Nord.

Lycka till och tveka inte att kontakta någon i styrelsen om du har frågor!

Externa länkar

myWebLog - www.myweblog.se
Drifthandbok - flygplats.sjoboflyg.se
ESMI Väder - vader.sjoboflyg.se
Facebook - facebook.com/sjoboflygklubb
KSAK GillaFlyg - gillaflyg.se
Sjöbo Flygklubb
Website: http://www.sjoboflyg.se
Email: info@sjoboflyg.se
OrgNr: 848000-5514
Bankgiro: 872-6796